تبلیغات
.. عاشقانه داستان کوتاه کتاب آموزش دانلود عکس طنز عشق شعر - یكصد و پنجاه درس زندگی 3 0کسب درآمد
 
عاشقانه داستان کوتاه کتاب آموزش دانلود عکس طنز عشق شعر
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : کوروش جدیدی

درس پانزدهم

بدترین پیشه ها

پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) فرمود:

«شَّرُ الْمَكَاسِبِ كَسْبُ الرِّبا»

امام صادق(صلى الله علیه وآله) فرمود:

إِذَا أَرادَاللهُ بِقَوْم هَلا كاً ظَهَرَ فِیْهِمُ الْرِّبا(1)

ترجمه

پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: بدترین كسب ها كسبى است كه آمیخته با رباخوارى باشد.

امام صادق(علیه السلام) فرمود: هنگامى كه خداوند بخواهد ملتى را هلاك كند رباخوارى در میان آنها آشكار مى گردد.

شرح كوتاه

با تمام رونقى كه بازار رباخواران در دنیاى امروز دارد، و وابستگى خاصى كه جهان امروز با رباخوارى در اشكال گوناگون پیدا كرده، جاى شك نیست كه رباخوارى نظام مالى و اقتصادى جمعیّت ها را ویران مى سازد و سبب مى شود كه ثروت ها به گونه وحشتناكى در دست افراد و مؤسسات معدودى جمع گردد و این تقسیم غیر عادلانه ثروت ها خود سرچشمه انواع بدبختى هاى اجتماعى و مفاسد اخلاقى است.


1. از كتاب وسایل الشیعه، جلد 12، صفحه 426 و 427.

[ 26 ]

درس شانزدهم

امارت و اسارت!

امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید:

تَفَضَّلْ عَلَى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَمِیَرهُ

وَاسْتَغْنِ عَمِّنْ شِئْتَ تَكُنْ نَظِیْرَهُ

وَافْتَقِرٌ إلى مَنْ شِئْتَ تَكُنْ أَسِیْرَهُ(1)

ترجمه

به هركس مى خواهى نیكى كن تا امیر او شوى!

از هركس مى خواهى بى نیاز شو تا همانند او شوى!

و به هركس مى خواهى محتاج شو تا اسیر او گردى!

شرح كوتاه

در روابط اجتماعى افراد و ملت ها این قانون با قدرت تمام حكومت مى كند كه حكومت از آنِ دستِ دهنده است، و دستِ گیرنده خواه ناخواه زیر دست است، افراد و ملت هاى نیازمند در واقع بردگانى هستند كه فرمان بردگى خود را با ابراز نیاز و احتیاج به دیگران امضاء كرده اند، مسلمان واقعى كسى است كه بكوشد ارتباط اجتماعى خود را با دیگران براساس كمك متقابل قرار دهد نه یك جانبه، و گرفتن كمك بلاعوض باید مخصوص افراد معلول و از كار افتاده باشد.


1.

[ 27 ]

درس هفدهم

ریاكارى و خودنمایى

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

لا تُرَاءِ بِعَمَلِكَ مَنْ لا یُحْیِى وَلا یُمِیْتُ وَلا یُغْنى عَنْكَ شَیْئاً(1)

ترجمه

كارهاى نیك خود را به خاطر خودنمایى و نشان دادن به مردمى كه نه زندگى به دست آنهاست و نه مرگ و نه قدرت دارند مشكلى را براى تو بگشایند، انجام مده!

شرح كوتاه

مردمى كه به تظاهر و ریاكارى عادت مى كنند، همه مظاهر زندگى آنها تو خالى و بى مغز مى شود: از تمدن، به ظواهر بى روح و از زندگى، به خیالات و اوهام و از سعادت و خوشبختى، تنها به نام و از دین و مذهب، فقط به یك سلسله تشریفات قناعت مى كنند و مسلّماً بهره مردمى كه ظاهر سازند، جز «ظواهر» نیست! به همین دلیل اسلام شدیداً از این صفت زشت انتقاد مى كند و مى گوید سرنوشت تو به دست این مردم نیست خودنمایى چرا!


1. بحار الانوار، جلد 72، صفحه 300.

[ 28 ]

درس هیجدهم

حسد

امام صادق(علیه السلام) فرمودند:

الحاسِدُ مُضِرُّ بِنَفْسِهِ قَبْلَ أَنْ یُضُرّ بِالَْمحْسُودِ(1)

ترجمه

شخص حسود پیش از آن كه به محسود زیان برساند به خودش ضرر مى رساند.

شرح كوتاه

روح حسد این است كه انسان نتواند دیگران را در نعمتى ببیند و كوشش كند به نحوى آن نعمت از آنها سلب گردد و یا از طریق دیگرى زیانى بر آنها وارد شود.

در واقع حسود همیشه به صورت یك عامل عقب ماندگى فعالیت مى كند نه یك عامل پیشرو.

حسد یك بیمارى بزرگ اخلاقى است و از نظر روانى حسود بیش از هركس خودش مى سوزد و آب مى شود و عقب مى ماند و تحقیر مى گردد، پس چه بهتر كه بكوشد از دیگران پیشى بگیرد نه این كه دیگران را به عقب بكشاند.


1. بحارالانوار، جلد 73، صفحه 225.

[ 29 ]

درس نوزدهم

دور افتادگان از رحمت خدا

امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند:

مَنْ وَجَدَ ماءً وَتُراباً فَافْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللهُ!(1)

ترجمه

كسى كه آب و زمین در اختیار داشته باشد و با این حال فقیر و نیازمند گردد از رحمت خدا بدور باد!

شرح كوتاه

از احادیث اسلامى این حقیقت به خوبى به دست مى آید كه مسلمانان و جهاد باید از تمام منابع مختلف: دامدارى، كشاورزى منابع و معادن زیر زمینى، حرفه و صنعت و تجارت براى مبارزه با فقر استفاده كنند، حتى اگر ملتى تنها یكى از این سرمایه ها را در اختیار داشته باشد باید بوسیله این، خلاء اقتصادى خود را پر كند تا چه رسد به این كه همه آنها را در اختیار داشته باشد; و اگر چنین نكند ملتى نفرین شده و دور از رحمت خدا و روح اسلام خواهد بود، نیاز به دیگران در هر صورت از نظر اسلام محكوم است.


1. بحارالانوار، جلد 103، صفحه 65.

[ 30 ]

درس بیستم

بدترین دوستان

امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید:

شَرُّإِخْوانِكَ مَنْ داهَنَكَ فى نَفْسِكَ وَساتَرَكَ عَیْبَك(1)

ترجمه

بدترین دوستان تو آنها هستند كه با تو مداهنه و چرب زبانى مى كنند و عیوب تو را مى پوشانند.

شرح كوتاه

گریز از واقعیات و پرده پوشى بر حقایق نه مشكلى را حل مى كند و نه خدمتى به كسى محسوب مى شود، به همین دلیل دوستانى كه به جاى انتقاد سازنده و صحیح سعى دارند حقایق را كتمان كنند و براى ارضاى كاذب خاطر دوست عیوب او را بپوشانند و یا آن را حسن جلوه دهند نه تنها خدمتى در عالم دوستى و رفاقت نكرده اند، بلكه خیانتى بزرگ مرتكب شده اند; خیانتى كه گاهى به قیمت حیثیت و آبرو و افتخار و سعادت دوست آنها تمام مى شود.


1. نقل از كتاب غرر الحكم.

[ 31 ]

درس بیست و یكم

تكمیل كارها

پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:

إِسْتِتْمامُ الْمَعْرُوفِ خَیْرٌ مِنْ إِبْتِدائهِ(1)

ترجمه

تكمیل و ادامه كار نیك از آغاز كردن آن بهتر و مهم تر است

شرح كوتاه

در محیط زندگى اجتماعى غالباً به كارها و اقدامات مفیدى برخورد مى كنیم كه نیمه كاره مانده است; انجام دهندگان آنها تحت تأثیر یك محرك آنى به اصطلاح دامن همّت به كمر زده و مشغول كار شده اند، اما خیلى زود آتش عشق آنها سرد شده و آن را رها كرده پى كار خود رفته اند.

اسلام افراد با ایمان و پشت كاردارى را مى پسندد كه هر عمل مفیدى را شروع مى كنند به آخر مى رسانند.


1. نقل از كتاب نهج الفصاحه.

[ 32 ]

درس بیست و دوّم

برنامه هاى جاویدان

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

إنَّ الله لَمْ یَبْعَثْ نَبیّاً إِلاَّ بِصِدقِ الْحَدِیْثِ وَ أَداءِ الأَ مانَةِ(1)

ترجمه

خداوند به تمام پیامبران دستور داد كه مردم جهان را به راستگویى و اداى امانت دعوت كنند.

شرح كوتاه

یك جامعه سالم متكى به سرمایه هاى مختلفى است كه از همه مهم تر، سرمایه اطمینان و اعتماد عمومى است:

اعتماد بر گفتار، اعتماد بر عمل، و بزرگترین دشمن این سرمایه نفیس دروغ و خیانت است.

در جوامعى كه دروغ و خیانت رواج مى یابد همه از هم مى ترسند، همه احساس تنهایى مى كنند، همه باید تمام سنگینى بار زندگى را به تنهایى تحمل نمایند و این همان اجتماع تنهایان است.

به همین دلیل دعوت به راستگویى و امانت جزء برنامه همه پیامبران الهى بوده است.


1. نقل از كتاب سفینة البحار.

[ 33 ]

درس بیست و سوّم

شدیدترین مجازات

پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:

أشَدُّ النَّاسِ عَذَاباً فِى الْقِیامَةِ عَالِمٌ لَمْ یَعْمَلْ بِعِلْمِهِ وَلَمْ یَنْفَعْهُ عِلْمُهُ(1)

ترجمه

كسى كه چیزى را مى داند و به آن عمل نمى كند و از دانش خود بهره نمى گیرد، مجازاتش در قیامت از همه شدیدتر است.

شرح كوتاه

از نظر منطق اسلام، دانش همواره ابزارى است براى عمل، براى بهبودى زندگى فرد و اجتماع، و بدون آن ارزشى ندارد.

آنها كه ندانسته مرتكب خلافى مى شوند مسؤولیت سبكترى دارند، ولى مسؤولیت شدید متوجه آنهاست كه مى دانند و مرتكب خلاف مى شوند، آنها كه در آگاه ساختن قشرهاى وسیع اجتماع كوتاهى مى كنند، و هركس سهم كوچك یا بزرگى از علم داشته باشد به همان اندازه بار این مسؤولیت بدوش مى كشد.


1. بحارالانوار، جلد 2، صفحه 38.

[ 34 ]



موضوعات
...
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
کسب درآمد