تبلیغات
.. عاشقانه داستان کوتاه کتاب آموزش دانلود عکس طنز عشق شعر - یكصد و پنجاه درس زندگی 7 0کسب درآمد
 
عاشقانه داستان کوتاه کتاب آموزش دانلود عکس طنز عشق شعر
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : کوروش جدیدی

درس نود و ششم

حماسه كربلا

امام حسین(علیه السلام) مى فرماید:

ترجمه

بخدا سوگند هرگز - همانند افراد ذلیل - دست در دست آنها نمى گذارم و همانند بردگان فرار نمى كنم ... من مرگ را جز سعادت، و زندگى و ستمگران با جز مایه ملالت و بدبختى نمى بینم!

شرح كوتاه

كربلا حماسه بزرگ و جاویدان تاریخ بشر است.

كربلا مركز بزرگترین دانشگاه انسان سازى است.

عاشورا یك روز فراموش نشدنى در تاریخ اقوام و ملت هایى است كه مى خواهند سربلند بمانند، سربلند زندگى كنند و سربلند بمیرند و دو جمله بالا كه از دو گفتار امام حسین(علیه السلام) گرفته شده دو نشانه روشن از این حقیقت است.


1. مقتل الحسین، صفحه 246 و 256.

[ 107 ]

درس نود و هفتم

عاقل كیست؟

از حضرت امیرمؤمنان على(علیه السلام) تقاضا كردند: عاقل را براى ما توصیف كن، فرمود:

اَلْعاقِلُ هُوَالَّذِى یَضَعُ الشَّىءَ مَواضِعَهُ(1)

ترجمه

عاقل كسى است كه هر چیز را به جاى خود مى نهد.

شرح كوتاه

در میان مفهوم و معناى عقل، سخن بسیار گفته اند; اما جمله كوتاه فوق بهترین تعبیرى است كه در این زمینه وارد شده است. عقل چیزى جز این نیست كه هر چیز را به جاى خود نهند، هر شخصى را در محل شایسته و مناسب خود در اجتماع قرار دهند، غم و شادى، دوستى و دشمنى، نرمش و خشونت، محبّت و شدت عمل، عبادت، كسب و كار و تفریح سالم و هر كار دیگر را در جاى خود و به وقت خود انجام دهند.


1. نهج البلاغه، كلمات قصار.

[ 108 ]

درس نود و هشتم

علت دشمنى

امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید:

اَلْنّاسُ اَعْداءُ جَهِلُواْ(1)

ترجمه

مردم دشمن چیزهایى هستند كه نمى دانند.

شرح كوتاه

بعضى از مردم را مى بینیم كه بسیارى از حقایق را انكار مى كنند و بر ضد آن بپا مى خیزند و دلیلى براى آن جز نادانى و بى خبرى نمى یابیم. این گفتار حكیمانه مخصوصاً درباره مسائل دینى كاملا صدق مى كند; در حقیقت اگر بعضى از مردم، حتى بعضى از كسانى كه در علوم دیگر استادند، آنها را انكار مى كنند و به دشمنى با آن بر مى خیزند، هنگامى كه دقت مى كنیم مى بینیم به عمق و فلسفه مذهب و مسائل مذهبى نرسیده اند و گرنه هرگز راه انكار را نمى پوییدند و این واقعیت كراراً آزمایش شده است.


1. نهج البلاغه، كلمات قصار، جمله 172.

[ 109 ]

درس نود و نهم

غیرتمندان

پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:

إِنَّ اللهَ تَعالَى یُحِبُّ مِنْ عِبادِهِ الْغَیُورَ(1)

ترجمه

خداوند متعال بندگان غیرتمند خود را دوست دارد.

شرح كوتاه

غیرت در حقیقت به معناى وفادارى نسبت به حفظ دین یا ناموس یا آب و خاك كشور اسلام و یا سایر مواهب الهى است.

شخص غیور كسى است كه خود را متعهد و مسئوول در برابر حفظ این امور مى داند و از دستبرد و تجاوز بیگانه به آنها فوق العاده ناراحت مى شود.

غیرت یكى از صفات برجسته پیغمبران و مردان خداست; درباره ابراهیم(علیه السلام)قهرمان بت شكن مى خوانیم: «ان ابراهیم كان غیورا» خلاصه غیرت سدّ نیرومندى در برابر هجوم بیگانگان است.


1. نهج الفصاحه، صفحه 15.

[ 110 ]

درس صدم

یك موجود پر بركت

پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) فرمود:

مَثَلُ الْمُؤْمِنِ مَثَلُ النَّخْلَةِ ما أَخَذْتَ مِنْها مِنْ شَىء نَفَعَكَ(1)

ترجمه

انسان با ایمان همانند درخت نخل است; هر چیز از آن برگیرى مفید و سودمند است.

شرح كوتاه

درخت نخل راستى از درختان بسیار پر بركت است، میوه آن را مى خورند و از بهترین غذاهاست، هسته آن را گاهى مى سوزانند، از برگ آن حصیر و كلاه و سفره و مانند آن مى بافند، چوب آن را در ساختمان عمارت هاى ساده به كار مى برند و حتى گاهى از آنها بعنوان پل براى گذشتن از نهرها استفاده مى كنند، از طلع (شكوفه) آن یك نوع اسانس معطر و مفید مى گیرند، خلاصه هیچ جزئى از آن بى فایده و دور ریختنى نیست!

افراد با ایمان نیز در سطح خودشان چنینند، فكرشان مفید، گفتارشان سودمند، جلساتشان آموزنده، مكتبشان سازنده، در دوستى با وفا، در تصمیمات محكم، و خلاصه همه چیز آنها ارزنده اند.


1. نهج الفصاحه، صفحه 564.

[ 111 ]

درس صد و یكم

بهترین دست ها

پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:

اَلأَیْدِى ثَلاثَهٌ: سائلَةٌ وَمُمْسِكَةٌ وَ مُنْفِقَةٌ وَخَیْرُ الأَیْدِىْ مُنْفِقَه!(1)

ترجمه

دستها سه گونه اند: دست گیرنده، و دست نگهدارنده، و دست دهنده، و بهترین دست ها دست دهنده است!

شرح كوتاه

اسلام سعى دارد پیروان خود را با همّتى بلند و كوششى و تلاشى وسیع و عاطفه اى پرمایه پرورش دهد، و به همین دلیل به همه پیروان خود توصیه مى كند تا مى توانند از كسى چیزى نخواهند و دست تمنى پیش كسى دراز نكنند، نه فقط از كسى چیزى نخواهند، آنچه را دارند نیز در انحصار خود قرار ندهند، بلكه تا مى توانند از آن در اختیار دیگران بگذارند و روى همین جهت در حدیث فوق مى خوانیم بهترین دست ها دست دهنده است.


1. تحف العقول، صفحه 32.

[ 112 ]

درس صد و دوّم

بدتر از مرگ

امام حسن عسكرى(علیه السلام) مى فرماید:

خَیْرٌ مِنَ الْحَیاتِ ما إِذا فَقَدْ تَهُ أَبْغَضْتَ الْحَیاتَ! وَ شَرُّ مِنَ الْمَوْتِ مَا إذا نَزَلَ بِكَ أَحْبَبْتَ الْمَوْتَ!(1)

ترجمه

از زندگى بهتر، چیزى است كه اگر آن را از دست دهى از زندگى بیزار مى شوى! و بدتر از مرگ چیزى است كه هرگاه بر تو نازل گردد از مرگ استقبال مى كنى!

شرح كوتاه

بعضى تصور مى كنند بالاترین ارزش ها ارزش این زندگى مادى است در حالى كه از آن ارزشمندتر فراوان است، در زندگى لحظاتى پیش مى آید كه انسان آرزوى مرگ مى كند و حقایقى وجود دارد كه با رضایت كامل جان شیرین خود را فداى آن مى سازد.

شهداى راه خدا، راه فضیلت و حق پرستى، آنها بودند كه حقیقت این گفته پر معناى امام عسكرى(علیه السلام) را دریافته بودند و آن جا كه زندگى را ناگوار و مرگ را دریچه اى به جهانى وسیع تر، به خشنودى و رضاى پروردگار مى دیدند با آن وداع، و از این استقبال مى كردند.


1. تحف العقول، صفحه 368.

[ 113 ]

درس صد و سوّم

فرق میان مؤمن و منافق

پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:

إذا رَأَیْتُمُ الْمُؤْمِنَ صَمُوتاً فَادْنُوْا مِنْهُ فَإنَّهُ یُلْقِى الحِكْمَةَ وَالْمُؤْمِنُ قَلِیلُ الْكَلامِ كَثِیرُ الْعَمَلِ وَالْمُنافِقُ كَثِیرُ الْكَلامِ قَلیلُ الْعَمَلِ(1)

ترجمه

هنگامى كه شخص با ایمان را خاموش یافتید به او نزدیك شوید كه سخنان حكمت آمیز از او خواهید شنید - افراد با ایمان كم حرف و پركارند ولى منافقان پر سخن و كم عملند!

شرح كوتاه

نیروى انسانى نامحدود و پایان نیافتنى نیست، به همین دلیل هنگامى كه انرژى هاى انسان در یك مسیر زیاد به كار افتند در جاى دیگر گرفتار كمبود مى گردد، بنابراین جاى تعجب نیست كه افراد پرگو و پر حرف افرادى كم عمل و كم كار هستند.

پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) كه در هرجا و در همه چیز طرفدار اثر مثبت است نشانه افراد با ایمان را تلاش در راه عمل، به جاى سخن، مى داند، در حالى كه براى افراد منافق صفتى عكس آن قائل است.


1. از كتاب تحف العقول، صفحه 296.

[ 114 ]

درس صد و چهارم

بهترین میراث

امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید:

خَیْرُ ماوَرَثَ الآباءُ لِلأَبْناءَ الأَدَبَ(1)

ترجمه

بهترین میراثى كه پدران براى فرزندان مى گذارند ادب است.

شرح كوتاه

ادب همان برخوردهاى شایسته و ارتباط هاى آمیخته با احترام و بزرگوارى است، ادب گاهى در برابر خلق خدا، و گاهى در برابر خداست، و در هر صورت یكى از بزرگترین سرمایه هاى انسانى است كه رمز موفقیّت در همه زمینه ها مى باشد.

و به همین دلیل امیرمؤمنان على(علیه السلام) بالاترین میراثى را كه پدر براى فرزندش باقى مى گذارد ادب شمرده است، ادب سرچشمه محبّت و صفا و دوستى و اتحاد، و عامل مهمى براى تأثیر سخن و پیشرفت برنامه هاى اجتماعى است.


1. غرر الحكم، صفحه 393.

[ 115 ]

درس صد و پنجم

احترام به آزادى فكر

پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) فرمود:

بِئْسَ الْقَوْمُ قَوْمٌ یَمْشِى الْمُؤْمِنُ فیهِمْ بِالتَّقِیَّةِ وَالْكِتْمانِ(1)

ترجمه

آنها كه فرد مؤمن ناچار است در میان آنان با تقیّه و كتمان زندگى كند بد مردمى هستند!

شرح كوتاه

تقیّه و كتمان معمولا از این جا ناشى مى شود كه یك اكثریت خود خواه اجتماع مانع از آن مى شود كه اقلیّت صالح افكار خود را ابراز كند و عقاید خود را بازگو نماید، مسلّماً چنین جامعه اى جامعه سعادتمندى نخواهد بود، در یك جامعه اسلامى و انسانى باید افراد صالح این حق را داشته باشند كه عقاید خود را بدون تقیّه و كتمان در معرض افكار عمومى بگذارند و عوام مردم نه تنها نباید سد راه چنان افرادى شوند، بلكه علاوه بر احترام به آزادى فكر در مسیرهاى سازنده، امكانات پرورش و به ثمر رساندن بن افكار را فراهم سازند.


1. نهج الفصاحه.

[ 116 ]

درس صد و ششم

این شش صفت در مؤمنان نیست

حضرت امام صادق(علیه السلام) فرمود:

سِتَّةٌ لا تَكُونُ فِى مُؤْمِن: اَلْعُسْرُ وَالنَّكْدُ والْحَسَدُ وَالْلَّجاجَةُ وَالْكِذْبُ وَالْبَغْىُ(1)

ترجمه

شش چیز است كه در افراد با ایمان وجود ندارد: سختگیرى، كج خلقى حسد، لجاجت، دروغ و ظلم و ستم!

شرح كوتاه

آنها كه از ایمان تنها به نام قناعت كرده اند، مؤمنان خیالى هستند نه واقعى، حدّاقل در یك فرد با ایمان باید صفات زشت ششگانه بالا نباشد، جالب این كه صفات بالا همه بازگشت به روابط و پیوند انسانها به یكدیگر و مسائل اجتماعى مى كند، مؤمنان راستین آنها هستند كه آسان گیر خوش خلق، خیرخواه، تسلیم در برابر حق، راستگو و عادل و دادگرند، و انتخاب این نام مقدّس و بزرگ بدون داشتن این صفات زشت است و نادرست!

اكنون بیازماییم مؤمن هستیم یا نه!


1. از تحف العقول، صفحه 282.

[ 117 ]

درس صد و هفتم

همه پیوندها را قطع مكن

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

اِتَّقِ الله بَعْضَ التُّقَى وَاِنْ قَلَّ وَدَعْ بَیْنَكَ وَبَیْنَهُ سِتْراً وَاِنْ رَقَّ!(1)

ترجمه

از خدا ملاحظه كن و بپرهیز هر چند كم باشد و میان خود و او پرده اى نگاهدار هر چند نازك باشد.

شرح كوتاه

كسانى هستند كه وقتى در مسیر گناه و خطا گام نهادند آنچنان پیش مى تازند كه تمام پیوندها را در میان خود و خدا قطع مى كنند، همه پل ها را پشت سر خود ویران ساخته و تمام درهاى بازگشت را به روى خود مى بندند و به اصطلاح به سیم آخر مى زنند.

امام صادق(علیه السلام) در گفتار حكمت آمیز فوق مى گوید لااقل راه بازگشت را به روى خود مبند و تمام پرده را پاره مكن، بگذار آن روز كه پشیمان مى شوى راه برگشت داشته باشى.


1. تحف العقول، صفحه 268.

[ 118 ]

درس صد و هشتم

عبادت واقعى

امیرمؤمنان على(علیه السلام) به كمیل فرمود:

یا كُمَیْلُ! لَیْسَ الشَّأْنُ اَنت تُصَلِّىَ وَتَصُوْمَ وَتَتَصَدَّقَ، اَلشَّأْنُ اَنْ تَكُوْنَ الصَّلاةُ بِقَلْب نَقِىٍّ وَ عَمَل عِنْدَ اللهِ مَرْضِىٍّ وَ خُشُوْع سَوىٍّ(1)

ترجمه

اى كمیل! مهم این نیست كه نماز بخوانى و روزه بگیرى و در راه خدا انفاق كنى، مهم این است كه نماز (و سایر اعمال تو) با قلبى پاك و به طرزى شایسته در پیشگاه خدا و آمیخته با خشوع بوده باشد.

شرح كوتاه

جنبه هاى واقعى اعمال و چگونگى و كیفیت عمل است كه ارزش واقعى آن را تعیین مى كند نه ظاهر و مقدار آن، همان طور كه على(علیه السلام) به كمیل تأكید مى كند كه به جاى پرداختن به ظاهر و اهمیّت دادن به زیادى مقدار، به روح علم بپردازد، زیرا هدف نهایى از این اعمال خیر تربیت و پرورش و تكامل انسان است و آن در گرو پاكى عمل است نه زیادى عمل.


1. تحف العقول، صفحه 117.

[ 119 ]

درس صد و نهم

عیب خود را فراموش نكن

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

اِذا رَأَیْتُمْ الْعَبْدَ یَتَفَقَّدُ الذُّنُوبَ مِنَ النَّاسِ ناسِیاً لِذَنْبِهِ فَاعْلَمُوا اَنَّهُ قَدْ مُكِرَبِهِ(1)

ترجمه

هنگامى كه ببیند كسى در جستجوى گناه مردم و خرده گیرى بر آنهاست اما گناهان خود را فراموش كرده بدانید كه به مجازات الهى گرفتار شده است.

شرح كوتاه

بسیارند آنهایى كه در انتقاد از دیگران بسیار جسور و نكته سنج و باریك بین هستند در حالى كه از خود بكلى بى خبرند و طبق مثل معروف خارى را در پاى دیگران مى بینند اما شاخه درختى را كه در چشمشان فرو برود نمى بینند!

این دسته از افراد مسلّماً بر اثر غوطهور شدن در گناه و خودپسندى و خودخواهى پرده هاى غرور و بى خبرى بر چشمهایشان افكنده شده و در بیراهه ها سرگردانند. سعادتمند كسى است كه آنچه را بر دیگران عیب مى گیرد نخست از خود دور كند.


1. تحف العقول، صفحه 271.

[ 120 ]

درس صد و دهم

شكنجه بزرگ

امام صادق(علیه السلام) مى فرماید:

مَنْ ساءَ خُلْقُهُ عَذَّبَ نَفْسَهُ(1)

ترجمه

آن كسى كه داراى سوء خلق است خود را شكنجه مى دهد.

شرح كوتاه

معمولا مى گویند افراد بد اخلاق كه با همه كس ترشرویى مى كنند باعث شكنجه دوستان و اطرافیان و بستگان خود هستند; در حالى كه بزرگترین شكنجه ها را خودشان مى بینند كه شهد زندگى حیات را در كام خود تلخ و آب زلال را ناگوار مى سازند.

افراد كج خلق عمرشان كوتاه، و روحشان ناراحت، و جسمشان در عذاب است، و بیش از هركس خودشان رنج مى برند.

حسن خلق یكى از عباداتى است كه اسلام پیروان خود را با تأكید فراوان به آن دعوت كرده است و یك عامل مهم وصول به بهشت جاودان شمرده شده است.


1. تحف العقول، صفحه 270.

[ 121 ]

درس صد و یازدهم

طراوت قرآن

امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) فرمود:

اِنَّ اللهَ تَعالَى لَمْ یَجْعَلِ الْقُرآنَ لِزّمان دُوْنَ زمان وَلا لِناس دُوْنَ ناس فَهُوَ فِى كُلِّ زَمان جَدیدٌ وَعِنْدَ كُلِّ قَوْم غَضٌّ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ(1)

ترجمه

خداوند قرآن را براى زمان خاصى قرار نداده و نه براى جمعیّت خاصى، و لذا در هر زمانى تازه و نزد هر جمعیّتى با طراوت است.

شرح كوتاه

سخن فوق را امام(علیه السلام) در پاسخ كسى فرمود كه سؤال كرده بود چرا قرآن با تكرار مطالعه و تلاوت و نشر كهنه نمى شود؟ امام با این گفتار اشاره پرمعنایى به این حقیقت مى كند كه قرآن مخلوق جهان ماده و افكار زودگذر و متغیر بشر نیست كه گرد و غبار فرسودگى با گذشت زمان روى آن بینشیند، بلكه از علم و دانش خداوند بزرگى سرچشمه گرفته كه وجودش ازلى و ابدى است و لذا هر چه آن را بخوانند تازه تر و جالب تر است - و راستى یكى از نشانه هاى عظمت قرآن همین نشانه است.


1. سفینة البحار، جلد 2، صفحه 413.

[ 122 ]

درس صد و دوازدهم

از هواپرستى بترس!

امام صادق(علیه السلام) مى فرماید:

اِحْذَرُوا اَهْوائَكُمْ كَما تَحْذَرُونَ اَعْدائكُمْ فَلَیْسَ شَىءٌ اَعْدین لِلَّرجالِ مِنْ اِتِّباعِ اَهْوائِهِمْ وَ حَصائِدِ اَلْسِنَتِهِمْ(1)

ترجمه

از هوس ها بترسید همان طور كه از دشمنان (سر سخت) خود مى ترسید زیرا براى انسان هیچ چیز دشمن تر از پیروى هوس ها و نتایج زبان او نیست!

شرح كوتاه

بدون شك دشمنان داخلى از دشمنان خارجى خطرناكترند و به همین دلیل هوس هاى سركش كه از درون وجود انسان او را تحت تأثیر قرار مى دهند از هر دشمنى براى انسان خطرناكتر محسوب مى شود.

هواپرستى چشم و گوش انسان را كر و كور مى كند. فروغ عقل را مى گیرد، چهره حقایق را در نظر او دگرگون مى سازد و سرانجام وى را به پرتگاه فساد مى كشاند.


1. سفینة البحار - جلد دوم، ماده «هوى».

[ 123 ]

درس صد و سیزدهم

تنها راه شیعه بودن

امام باقر(علیه السلام) به جابر جعفى فرمود:

بَلِّغْ شَیعتَى عَنّى السَّلامَ وَاَعْلِمهُمْ اَنَّهُ لا قَرابَةَ بَیْنَنا وَ بَیْنَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لا یُتَقَرَّبُ اِلَیْهِ اِلاّ بِالطّاعَةِ لَهُ(1)

ترجمه

سلام مرا به شیعیان من برسان و به آنها بگو میان ما و خداوند خویشاوندى نیست، بلكه تنها راه نزدیكى به خدا اطاعت فرمان اوست.

شرح كوتاه

بسیار هستند كه گمان مى برند تنها ادعاى تشیع و علاقه به خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله)براى نجات و سعادت آنها كافى است، گویا با این ادعا جزء خویشاوندان امامان خواهند شد، آنها هم خویشاوندى خاصى با خدا دارند و با توصیه و پارتى كارها دست مى شود، در حالى كه تنها پیوندى كه بر روابط مخلوق و خالق حكومت مى كند رابطه اطاعت و انجام وظیفه است، هركس مطیع فرمان او باشد از همه نزدیكتر و هركس عصیان كند از همه دورتر است، هركس كه باشد.


1. بحارالانوار، جلد 15، صفحه 164.

[ 124 ]

درس صد و چهاردهم

تناسب ثروت ها و مصرف ها!

امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى فرماید:

مَنْ یَكْسِبُ مَالا مِنْ غَیْرِ حَقِّهِ یَصْرِفُهُ فِىْ غَیْرِ أَجْرِه(1)

ترجمه

كسى كه ثروتى از طریق نامشروع به دست آورد در طریقى كه پاداش الهى ندارد مصرف خواهد شد.

شرح كوتاه

این سخن در میان مردم معروف است كه هر مالى شایستگى صرف در راه هاى خیر و مفید و سازنده ندارد، حدیث بالا سندى است براى این اعتقاد عمومى، و به راستى چنین است زیرا بسیار دیده شده كه افرادى خواسته اند با اموال خود در راه انجام كار مثبتى شركت جویند، ولى در نیمه هاى راه از كار افتاده اند و یا اگر راه را تا پایان رفته اند، عمل انجام یافته آنها، بازده قابل ملاحظه اى نداشته، و یا نتیجه معكوس بخشیده است، امّا برعكس چه بسیار افراد با ایمان و پرهیزكارى كه با سرمایه بسیار كوچك منشأ خدمات بزرگى شده اند.


1. از كتاب تحف العقول، صفحه 63.

[ 125 ]

درس صد و پانزدهم

راستگوترین و داناترین

پیامبر اكرم(صلى الله علیه وآله) فرمود:

لِكُلِّ أُمَّة صَدیقٌ وَ فارُوقٌ وَ صَدِیقُ هذِهِ الاُْمَّةِ وَفارُوقَها عَلِىُّ ابْنُ أَبِى طالِب(1)

ترجمه

هر امتى صدیق و فاروقى دارد و صدیق و فاروق این امت على ابن ابى طالب است.

شرح كوتاه

براى تكمیل برنامه یك مكتب ریشه دار - آن هم یك مكتب جاودانى همانند مكتب اسلام، لازم است كه بعد از رحلت پیامبر(صلى الله علیه وآله) آن هم پیامبرى كه بیشتر دوران رسالتش با درگیرى هاى مختلف، با انواع و اقسام دشمنان سرسخت گذشت - كسى وجود داشته باشد كه به تمام رموز آن مكتب آشنا و میان حق و باطل فرق بگذارد (یعنى شایسته نام فاروق باشد) و نیز در بیان و توضیح حقایق كاملا صادق و راستگو و گویا و صریح اللهجة یعنى (صدیق) باشد، تا هرگونه ابهام براى مردم بعد از درگذشت نخستین رهبر پیدا شود برطرف گرداند، این مقام طبق صریح عبارت بالا مخصوص على(علیه السلام) بود.


1. سفینة البحار، جلد 2، صفحه 221.

[ 126 ]

درس صد و شانزدهم

زندگى ساده و همكارى در اداره خانه

امام صادق(علیه السلام) مى فرماید:

كانَ عَلِىٌّ عَلَیْهِ السَّلامُ یَحْتَطِبُ وَیَسْتَقِى وَ یَكنِسُ وَ كانَتْ فاطِمَةُ تَطْحَنُ و تَعجِنُ وَ تَخبِزُ!(1)

ترجمه

على(علیه السلام) (براى خانه خود) از بیابان هیزم جمع آورى مى كرد و آب مى آورد و نظافت مى كرد، و فاطمه(علیها السلام)آرد مى كرد، و خمیر مى نمود و نان مى پخت.

شرح كوتاه

از این حدیث كوتاه یك جهان عظمت و روح و بلندى مقام انسانى از بزرگ پیشواى اسلام امیرمؤمنان على(علیه السلام) و بانوى نمونه جهان فاطمه زهرا(علیها السلام)مى بارد، زندگى آنها در نهایت سادگى و بى آلایشى مملوّ از صفا و صمیمیّت و همكارى و همگامى بود، كار عیب نبود و همكارى و تفاهم اصل اساسى محسوب مى شد، و بى پیرایگى امتیاز بزرگ آن بود.

همان امورى كه از خانه و خانواده هاى امروز رخت بربسته و به دنبال آن آسایش و آرامش هم رفته است.


1. سفینة البحار، جلد 2، صفحه 195.

[ 127 ]

درس صد هفدهم

یك ساعت دادگرى

پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود:

عَدْلُ ساعَة خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَة!(1)

ترجمه

یك ساعت عدالت و دادگرى بهتر از یك سال عبادت است!

شرح كوتاه

عبادت همان پیوند خلق با خالق و ارتباط «ممكن» با «واجب» و توجه به این پیوند و ارتباط است، عبادت ها درس هاى تربیتى مهمى هستند كه در ساختن روح و فكر انسان نقش مؤثر دارند.

اما با این همه در حدیث بالا مى خوانیم یك ساعت عدالت كردن از یك سال عبادت (مستحبى) انجام دادن بهتر و بالاتر است.

و در جاى دیگر مى خوانیم یك ساعت افكار و اندیشه از یك شب (یا از یك سال) عبادت بالاتر است; و این تعبیرات اهمیّت فوق العاده «عدالت» و «تفكر» را روشن مى سازد، و این هر دو نیز ریشه مشترك دارند، آن جا كه عدالت نیست، فكر و اندیشه و خرد نیست!


1. نهج الفصاحة، صفحه 410.

[ 128 ]

درس صد و هجدهم

طبیب حقیقى

پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:

اَلطَّبِیب اللهُ وَلَعَلَّكَ تَرْفِقُ بِأَشْیاء تَخْرِقُ بِها غَیْرَكَ(1)

ترجمه

طبیب واقعى خداست و شاید چیزهایى براى تو خوب باشد كه دیگران از آن زیان مى بینند.

شرح كوتاه

حوادثى كه در زندگى انسان رخ مى دهد «گاهى» از سوء تدبیر و سوء انتخاب یا سوء نیست اوست و بسیارند حوادث دردناكى كه این چنین هستند.

ولى گاهى حوادث ظاهراً نامطلوبى رخ مى دهند كه هیچ یك از این عوامل موجب آن نشده اند و در واقع حكم داروهایى را دارند كه طبیب واقعى یعنى خداوند براى بندگان خود تجویز كرده است، این داروها اگر چه تلخند ولى اثر درمانى مهمى دارند، گاهى زنگ بیدار باش، گاهى وسیله توجه به ضعف و ناتوانى انسان و گاهى باعث برطرف شدن غرور اوست.


1. نهج الفصاحه، صفحه 406.

[ 129 ]

درس صد و نوزدهم

جانشینان پیامبر

پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) فرمود:

لا یَزَالُ هذَا الدِّینُ عَزِیزاً مَنِیعاً إلَى إثْنى عَشَرَ كُلُّهُمْ مِنْ قُرَیْش(1)

ترجمه

این دین همواره سربلند و از دست دشمنان در امان خواهد بود تا دوازده تن آن را رهبرى كنند كه تمام آنها از قریش هستند.

شرح كوتاه

در موردى خلفاى دوازده گانه پیامبر(صلى الله علیه وآله) در معتبرترین كتب اهل تسنن همانند «صحیح بخارى» و «صحیح مسلم» و «صحیح ترمذى» و «صحیح ابو داوود» و «مسند احمد» و كتب فراوان دیگر احادیث صریح و روشنى نقل شده و تعداد مجموع این احادیث از طرق شیعه و اهل تسنن را به 271 حدیث برآورد كرده اند! و جالب این است كه احادیث فوق را بر هیچ كس از كسانى كه بعد از پیامبر(صلى الله علیه وآله) رهبرى مسلمانان یا حكومت آنها را برعهده داشتند جز امامان دوازده گانه شیعه نمى توان تطبیق نمود زیرا نه خلفاى چهارگانه نخستین و نه خلافى بنى امیه و نه بنى عباس هیچ كدام مصداق این حدیث نیستند، و لذا دانشمندان اهل تسنن در تفسیر این حدیث معتبر به دردسر عجیبى افتاده اند ولى در مكتب شیعیان اهل بیت تفسیر آن كاملا روشن است.


1. از كتاب تیسیر الوصول، نوشته زبیدى شافعى.

[ 130 ]

درس صد و بیستم

مجلس گناه

امام صادق(علیه السلام) فرمود:

لا یَنْبَغِى لِلْمُؤْمِنِ أَنْ یَجْلِسَ مَجْلِساً یُعْصَى اللهُ فِیْهِ وَ لا یَقْدِرُ عَلَى تَغْییرِه(1)

ترجمه

سزاوار نیست افراد با ایمان در مجلسى بنشینند كه در آن گناه مى شود و توانایى بر تغییر آن را ندارند.

شرح كوتاه

شركت در مجلس گناه، گناه است اگرچه انسان مرتكب گناهى نشود و با اهل مجلس هم صدا نگردد، زیرا شركت در چنان مجلسى عملا امضاى گناه است، مگر این كه هدف او تغییر مسیر آن، و انجام وظیفه بزرگ امر به معروف و نهى از منكر باشد.

بعلاوه مشاهده صحنه هاى آلوده به گناه در حالى كه انسان در برابر آن بى تفاوت بماند، روح را تاریك و زشتى گناه را در نظر كم مى كند، و شخص را به گناه عادت مى دهد.



موضوعات
...
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
 
کسب درآمد